ترجمه تضمینی با قیمت مناسب

×

موسسه عصر زبان-ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی مقاله،متن کتاب،ISI و مرکز زبان های خارجی

در این بخش می توانید آخرین اطلاعیه های موسسه را مطالعه نمایید. سامانه جامع ثبت سفارش آنلاین راه اندازی شد. امکان پرداخت آنلاین با تمامی کارت های عضو شتاب فراهم شد.

ترجمه تخصصی

موسسه عصر زبان

با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شیوه نمره دهی آیلتس

تاریخ انتشار: 

شیوه نمره دهی آیلتس

در این بخش از آموزشهای ویژه داوطلبان به بیان جزئیات کامل در خصوص شیوه نمره دهی آیلتس و روش کسب بهترین نمره در آزمون خواهیم پرداخت.


نمرات آیلتس چطور محاسبه می‌شوند؟

نتایج IELTS در مقیاس ۰ تا ۹ گزارش شده می‌شود. روش نمره دهی در این آزمون به گونه ای طراحی شده اند که ساده و قابل درک باشند. نمره درج شده در کارنامه داوطلبان مقیاسی از ۱ (کمترین) تا ۹ (بالاترین) گزارش می شوند. همه فرمت های آیلتس از یک سیستم نمره دهی استفاده می کنند.

💡 نمره ۹

آزمون شونده تسلط کاملی بر زبان انگلیسی دارد. این فرد قادر است از زبان انگلیسی به شکل مناسب، دقیق و روان استفاده کرده و درک کاملی نسبت به این زبان دارد.

💡 نمره ۸

آزمون شونده تسلط کاملی به زبان را نشان می‌دهد اما فقط گاهی اوقات اشتباهات غیرسیستماتیک و استفاده نامناسب از زبان دارد. این فرد ممکن است در موقعیت های ناآشنا برخی چیزها را اشتباه متوجه شود اما استدلال های پیچیده و مفصل را به خوبی مدیریت خواهد کرد.

💡 نمره ۷

آزمون شونده تسلط کاربردی (operational) به زبان دارد، البته با نادرستی های گاه به گاه، استفاده نامناسب و سوء تفاهم در برخی موقعیت ها. این فرد باز هم عموماً زبان پیچیده را به خوبی مدیریت می کند و نسبت به استدلال‌های دقیق درک خوبی دارد.

💡 نمره ۶

داوطلب با وجود برخی نادرستی ها، استفاده نامناسب و سوء تفاهم، تسلط مؤثری بر زبان دارد. این شخص می تواند از زبان نسبتاً پیچیده استفاده کرده و به ویژه در موقعیت‌های آشنا را درک کند.

💡 نمره ۵

آزمون شونده تسلط نسبی بر زبان دارد و در اکثر موقعیت ها معنای کلی را درک می‌کند، اگرچه احتمال دارد اشتباهات زیادی مرتکب شود. این افراد می‌توانند ارتباطات اولیه را مدیریت کنند.

💡 نمره ۴

شایستگی اولیه آزمون شونده به موقعیت‌های آشنا محدود می شود. فرد دارنده این نمره اغلب مشکلاتی را در درک و بیان نشان می دهد. این فرد قادر به استفاده از زبان پیچیده نیست.

💡 نمره ۳

آزمون شونده در موقعیت های بسیار آشنا فقط معنای کلی را منتقل می‌کند و می فهمد اما در ارتباطات وی اختلالات مکرر وجود دارد.

💡 نمره ۲

آزمون شونده در درک گفتاری و نوشتاری انگلیسی با مشکلات زیادی مواجه است.

💡 نمره ۱

آزمون شونده به جز چند کلمه مجزا، توانایی استفاده از زبان را ندارد.

💡 نمره ۰

آزمون شونده به سوالات پاسخ نداده است.


دوره اعتبار نتایج آیلتس

دوره قابل قبول نمره کسب شده افراد در آزمون آیلتس به سازمان متقاضی بستگی دارد اما در یک معیار پذیرفته شده از سوی شرکای آیلتس، نمره کسب شده در این آزمون برای مدت دو سال اعتبار دارد.


محاسبه Band Score

برای هر آزمون Listening، Reading، Writing و Speaking یک امتیاز داده می شود سپس این نمرات میانگین شده و به نزدیکترین گروه بالاتر گرد می شوند تا یک امتیاز کلی (Band Score) بدست آید.

💡 مثال:

داوطلبی در هر کدام از بخش‌های آزمون به ترتیب نمرات زیر را کسب کرده است:

Listening = 6.5
Reading = 6.5
Writing = 5
Speaking = 7

برای محاسبه نمره کلی (Band Score) بایستی جمع این اعداد را تقسیم بر ۴ کنیم:

۶.۵ + ۶.۵ + ۵ + ۷ = ۲۵

۲۵ / ۴ = ۶.۲۵

میانگین بدست آمده را به گروه بالاتر که ۶.۵ است گرد می‌کنیم.

اگر میانگین چهار بخش به ۰.۲۵ ختم شود، نمره کلی باند به نیم نمره بعدی گرد شود و اگر به ۰.۷۵ ختم شود، امتیاز به نمره کامل بعدی گرد می شود.


محاسبه هر مهارت

مهارت Listening

آزمون لیسنینگ آیلتس شامل ۴۰ سوال است. به هر پاسخ صحیح یک نمره تعلق می گیرد. نمرات از ۴۰ به مقیاس نه باندی آیلتس تبدیل می شود. نمرات در باندهای کامل و نیمه گزارش می‌شود.

مهارت Reading

آزمون ریدینگ آیلتس شامل ۴۰ سوال می باشد. به هر پاسخ صحیح یک نمره تعلق می گیرد. نمرات از ۴۰ به مقیاس نه باندی آیلتس تبدیل می شود. نمرات در باندهای کامل و نیمه گزارش می‌شود.

آزمون‌های ریدینگ آموزشی آکادمیک و عمومی در یک مقیاس نمره‌گذاری می‌شوند. وجه تمایز این دو آزمون در ژانر یا نوع متن است. با این حال، آزمون‌های ریدینگ آکادمیک ممکن است حاوی متن‌هایی باشد که دارای واژگان دشوارتر یا پیچیدگی بیشتر هستند. معمولاً برای اطمینان از نمره کلی مشخص، باید به تعداد بیشتری از سؤالات در آزمون پاسخ داده شود.

برای کسب نمره مطلوب بایستی به تعداد سئوالات مشخصی پاسخ دهید، در جدول زیر این مقادیر آورده شده است:

جدول برابری پاسخ صحیح با کسب نمره در لیسینینگ و ریدینگ آیلتس

مهارت Writing

ممتحنین از معیارهای ارزیابی برای اعطای امتیاز برای هر یک از چهار معیار استفاده می کنند:

حصول نتیجه (برای Task 1)، پاسخ به تکلیف (برای Task 2)
همگرایی و همبستگی Coherence and Cohesion
دامنه واژگانی Lexical Resource
محدوده دستوری و دقت Grammatical Range and Accuracy
معیارها به طور مساوی وزن دهی می‌شوند نمره بدست می‌آید.

مهارت Speaking

ممتحنین از معیارهای ارزیابی برای اعطای امتیاز برای هر یک از چهار معیار استفاده می کنند:
سلیس بودن و انسجام  Fluency and Coherence
منبع واژگانی Lexical Resource
دامنه دستوری و دقت Grammatical Range and Accuracy
تلفظ Pronunciation
معیارها به طور مساوی وزن دهی می‌شوند نمره بدست می‌آید.


اگر تمایل دارید در مهارت Writing و Speaking محاسبه و جزئیات مربوط به شیوه نمره دهی آیلتس را به طور تفصیلی مطالعه کنید بهتر است سه فایل زیر را دانلود و مطالعه کنید:


اگر در خصوص شیوه نمره دهی آیلتس دچار ابهام هستید یا نیازی دارید اطلاعات تکمیلی بیشتری در این خصوص کسب کنید، کارشناسان ما آمادگی پاسخگویی به سئوالات شما هستند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
خیلی بدبدمتوسطخوبعالی (No Ratings Yet)

نظرات