ترجمه تضمینی با قیمت مناسب

×

موسسه عصر زبان-ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی مقاله،متن کتاب،ISI و مرکز زبان های خارجی

در این بخش می توانید آخرین اطلاعیه های موسسه را مطالعه نمایید. سامانه جامع ثبت سفارش آنلاین راه اندازی شد. امکان پرداخت آنلاین با تمامی کارت های عضو شتاب فراهم شد.

ترجمه تخصصی

موسسه عصر زبان

با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کنفرانس ها منابع آموزشی مهم برای دبیران

تاریخ انتشار: 

به روز شده در تاریخ ۱۱ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۰۴:۱۱

کنفرانس ها منابع آموزشی مهم برای دبیران هستند. این نظریه را با خانم دکتر سوسن مرندی عضو هیئت علمی دانشگاه الزاهرا به چالش گذاشته ایم. هشتمین کنفرانس انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران TELLSI آبان ماه سال ۱۳۹۲ در دانشگاه الزهراء تهران برگزار شد.

دانشگاه الزهرا تهران
مجله رشد آموزش زبان،« به منظور ایجاد ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با شرکت کنندگان، در این کنفرانس حضوری فعال داشت. از جمله توانستیم با سرکار خانم دکتر سیده سوسن مرندی، دبیر محترم کنفرانس، درخصوص تاریخچه و نحوه ی عملکرد انجمن مزبور به گفت وگو بنشینیم که گزارش آن در ادامه تقدیم علاقه مندان میشود.

دکتر سیده سوسن مرندی متولد آمریکاست و تا ۱۰سالگی در آنجا زندگی میکرد. بعد از انقلاب به اتفاق خانواده خود به ایران بازگشت. وی دانشنامه لیسانس خود را در رشته زبان و ادبیات انگلیسی از »دانشگاه تهران« و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در زمینه ی آموزش زبان از همان دانشگاه اخذ کرد.

مدت چهار سال مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه الزهرا بود. هم اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و همچنین، عضو هیئت مدیره انجمن استادان زبان و ادبیات انگلیسی ً است. عموما در کنفرانس های ملی و بین المللی فعالیت چشمگیری دارد و سالهاست به اتفاق اعضای گروه زبان دانشگاه در زمینه آموزشی زبان با استفاده از رایانه و یا همان « فعالیتComputer Assessted Language Learning» می کند.

گفت و گو

گفتوگو با خانم دکتر سیده سوسن مرندی، دبیر کنفرانس (انجمن زبان و ادبیات انگلیسی) را درباره کنفرانس ها از مهم ترین منابع آموزشی برای دبیران مطالعه بفرمایید.

کنفرانس ها منابع آموزشی مهم برای دبیران
مجله رشد آموزش زبان خارجی دوره ی بیست و پنجم، شماره ی ،۳بهار ۱۳۹۰
با توجه به این که سرکار عضو هیئت مدیره TELLSI هستید، لطفا برایمان از تاریخچه و فعالیتهای فعلی انجمن بگویید.
البته بنده دو سال است که عضو هیئت مدیره ی انجمن استادان زبان و ادبیات انگلیسی هستم و تجربه ام از سایر دوستان کمتر است. یعنی ترجیح دارد در این زمینه از دوستان دیگر سؤال بفرمایید. در مورد فعالیت های فعلی آن چه که به بنده مربوط میشود، کیفی کردن آزمون MCHA است که از سوی آقای دکتر مسلمی، ریاست محترم بورس خارج از کشور »وزارت علوم، تحقیقات و فناوری« پیشنهاد شد. بنده این موضوع را با انجمن در میان گذاشتم و قرار شد با هدایت و زیرنظر انجمن، این کار عملی شود.
پیشنهاد دیگر من به انجمن در مورد ایجاد گروه های تخصصی بود. در این صورت چنانچه پروژه ای از سوی سازمانها به انجمن واگذار شود که با زمینه ی فعالیتهای گروه های تخصصی انجمن سازگاری داشته باشد، میتواند آنها را به انجام برساند. همان طور که گفتم، چون این دو موضوع را خودم پیشنهاد دادم، در حال پیگیری آن ها هستم.

درخصوص نحوه ی راه اندازی کنفرانس هشتم که سرکار دبیر آن بودید، موضوعات انتخاب شده، تعداد مقالات رسیده و مقالات ارائه نشده توضیح بفرمایید.

در کنفرانس هفتم که در یزد برگزار شد، اعلام کردند کنفرانس بعدی در دانشگاه الزهرا برگزار خواهد شد. از آنجا که دانشگاه الزهرا در زمینه آموزش زبان با استفاده از رایانه تجارب زیادی دارد، موضوع کنفرانس را با همین عنوان انتخاب کردیم.
برای کنفرانس هشتم در مجموع ۶۰۰ چکیده به دبیرخانه کنفرانس رسید که ۴۱ مورد آنها در ارتباط با موضوع کنفرانس بود. به منظور ارزیابی این ۶۰۰ چکیده، آن ها را برای ۵۰ تن از استادان دانشگاه های سراسر کشور، اعم از دولتی و آزاد، فرستادیم که ۳۰ نفر به درخواست ها پاسخ دادند. تمام چکیده ها توسط دو نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. آن دسته از چکیده هایی که مثبت ارزیابی شدند، پذیرفته و آن دسته که منفی ارزیابی شده بودند رد شدند. در مورد بعضی از چکیده ها که در ارزیابی آنها اختلاف نظر وجود داشت، نظر داور سوم نیز اخذ شد. به هر حال از بالاترین امتیاز شروع به انتخاب مقالات کردیم تا جایی که به حد نصاب رسید و کار را متوقف کردیم. البته اگر دو مقاله از نظر امتیاز شبیه به هم بودند، مقاله ای که در ارتباط با موضوع کنفرانس بود، انتخاب شد.
حدود ۱۵۰چکیده در مورد »آموزش زبان با استفاده از رایانه« پذیرفته شد. ۱۲۱سخنرانی داشتیم که به طور همزمان در ۱۰ اتاق سخنرانی کردند. سه سخنران کلیدی در این کنفرانس شرکت کرده بودند. البته استادان دیگری هم دعوت شده بودند که به دلایلی نتوانستند در کنفرانس شرکت کنند. ۱۳ کارگاه آموزشی برگزار شد که ۱۱ کارگاه در ارتباط با موضوع کنفرانس و دو کارگاه نیز در مورد »تجزیه و تحلیل انتقادی گفتمان« ۲ و مدل معادله های آماری  » ۳ «SEMاجرا شد. برگزاری دو سمپوزیوم و ارائه ی ۲۹ پوستر در دو نوبت، دیگر فعالیت های این کنفرانس بودند.
سخنرانان کلیدی مدعو شما چه کسانی بودند و بر چه اساسی انتخاب شده بودند؟
اولین سخنران آقای دکتر حسین فرهادی از »دانشگاه آمریکایی ارمنستان« بود. ایشان از استادان صاحبنظر در زمینه آزمون سازی در خارج و داخل کشور هستند.
موضوع مقاله ی ایشان مقابله ی روش تحقیق کمی و کیفی بود که امروزه برای دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکترا بحث انگیز است.دومین سخنران کلیدى، خانم دکتر کریستین بوئر رمضانى بود. ایشان استاد آموزش زبان با استفاده از رایانه هستند. بنده با ایشان از طریق دوره هاى مجازى آشنا شدم و دوره هاى مجازى را زیر نظر ایشان گذراندم.

همچنین به عنوان دستیار تدریس در خدمت ایشان بودم و با هم چند پروژه بین المللى ارائه کردیم. نفر سوم آقاى دکتر نساجى از »دانشگاه ویکتوریا« بود که در زمینه ى آموزش دستور زبان انگلیسى به روش ارتباطى سخنرانى کرد. ایشان به نظریه هاى آموزش دستور زبان در دهه هاى گذشته و هم چنین آموزش دستور به روش ارتباطى اشاره کرد. در ادامه ایشان به پیشرفت هاى اخیر در زمینه ى آموزش دستور زبان از طریق ارتباطى و گزینه هاى گوناگون آموزشى براى تحقق بخشیدن آن ها در کلاس هاى درس، اشاره نمود.
به نظر شما کنفرانس هاى TELLSIچه تأثیرى در بهبود آموزشى زبان، به ویژه در آموزش و پرورش دارد؟
با توجه به اینکه در آموزش و پرورش آموزش ضمن خدمت به ندرت برگزار مىشود، یکى از مهمترین منابع آموزشى براى دبیران همین کنفرانسهاست که باعث نشاط و انگیزه بین دبیران مىشود. آنها از این طریق با ایده هاى جدید و استادان صاحب نام آشنا مى شوند و اطلاعاتشان بهروز مى شود. شاید شرکت در کنفرانس برای آن دسته از دبیرانى که احساس مى کنند دچار روزمرگى شدهاند و یا اعتقاد دارند که سرکلاس خیلى نمىتوان کار کرد، تغییر نگرش و انگیزه ایجاد کند.
به نظر شما چگونه مى توان ارتباط معلمان زبان را با انجمن و کنفرانس هاى سالانه ى آن و از ایده کنفرانس ها منابع آموزشی تقویت کرد؟
سؤال خوبى است. به خاطر مى آورم آموزش و پرورش چند نوبت از من خواسته بود در جلساتی شرکت کنم. یکى از این جلسات در ارتباط با کتاب درسى بود و اینکه چگونه مىتوان آنها را اصلاح کرد. یا در جلسه ى مربوط به سند ملى آموزش و پرورش دعوت شدم. در تمام جلسات تأکیدم این بود که اگر مىخواهیم در مورد آموزش و پرورش تصمیم بگیریم،

باید از معلمان نمونه آموزش و پرورش دعوت کنیم؛ آن هایى که سر کلاس درس مىروند و ۲۰یا ۳۰ سال سابقه تدریس دارند. آموزش و پرورش دبیرانی دارد که در سطح کارشناسى ارشد و دکترا هستند. از وجود این عزیزان به درستی مىتوان استفاده کرد.
متأسفانه این دبیران به محض گرفتن درجه دکترا، در آموزش و پرورش نمى مانند و به وزارت علوم مى روند. البته حق هم دارند، چون حقوقشان بیشتر و ساعات کارشان کمتر مى شود. به علاوه، به حد کافى مورد احترام و قدردانى نیز قرار مى گیرند. امیدوارم انجمن با آموزش و پرورش ارتباط نزدیکترى بگیرد تا در برنامه ریزىها و سایر موارد تعامل و همکارى مؤثرى بین آنها برقرار شود.
نظر شما در مورد مجله رشد آموزش زبان چیست؟ حضور این مجله را در کنفرانس چگونه ارزیابى مىکنید؟
مجله رشد آموزش زبان کارش را خیلى خوب انجام مىدهد. من اعتقاد ندارم که همه ى نشریات باید علمی پژوهشى باشند. تعداد مجلاتى مثل رشد آموزش زبان که علمى ترویجى است، باید بیشتر از این ها باشد. ما در حال حاضر به این نوع مجلات بیشتر نیاز داریم. متأسفانه به مقالاتى که در نشریات علمى ـ پژوهشى درج مىشوند، امتیاز بیشترى تعلق مى گیرد.

واقعیت این است که خیلى از مطالبى که معلمان نیاز دارند، در  نشریاتى که مطالبشان کاربردى است و به طور ملموس با مشکلات روزمره دبیران مرتبط هستند، درج مىشود. حضور مجله در این کنفرانس باعث مسرت و خوشحالى من شد. خیلى خوش حال شدم که آقاى دکتر عنانى، سردبیر مجله به این فکر افتادند. براى ما باعث افتخار است که در خدمت این عزیزان باشیم. حقیقتش من این نشریه را دوست دارم و چند بار که موضوعات آن را دیده ام، به نظرم مفید آمد. احساس مى کنم ارتباط ما با مجله کافى نیست و به اندازه ى کافى در دسترس قرار نمى گیرد. حتما بین معلمان آموزش و پرورش بیشتر توزیع مى شود.

اما فکر مىکنم بهتر است ارتباط دوسویه باشد. همان طور که ما به سوى دوستان دست دراز مىکنیم، دوستان هم باید افکار، ایده ها و نظریاتشان را به ما بدهند و به ما کمک کنند که در مسیر درست حرکت کنیم.
در اینجا یادی کنیم از مرحوم آقاى دکتر سید اکبر میرحسنى. ایشان به من گفته بودند، مقاله اى در زمینه آموزش زبان با استفاده از رایانه« تهیه کنم که متأسفانه به فاصله کمى بعد درگذشتند. خدا بیامرزدشان. من به دلیل مشغله فراوان، مدیریت گروه و برنامه هاى کنفرانس، تاکنون نتوانستم مقاله اى براى مجله ى شما تهیه کنم. انشاءاالله در آینده همکارى بیشترى داشته باشیم.
پی نوشت

یادداشت: کنفرانس ها منابع آموزشی

Keynote Speakers .1
Critical Discourse Analyses .2
Structural Equastion Modeling .3

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
خیلی بدبدمتوسطخوبعالی (No Ratings Yet)

نظرات