ترجمه تضمینی با قیمت مناسب

×

موسسه عصر زبان-ارائه دهنده خدمات ترجمه تخصصی مقاله،متن کتاب،ISI و مرکز زبان های خارجی

در این بخش می توانید آخرین اطلاعیه های موسسه را مطالعه نمایید. سامانه جامع ثبت سفارش آنلاین راه اندازی شد. امکان پرداخت آنلاین با تمامی کارت های عضو شتاب فراهم شد.

ترجمه تخصصی

موسسه عصر زبان

با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محبوب‌ترین زبان خارجی در ایران

تاریخ انتشار: 

محبوب‌ترین زبان خارجی در ایران عنوان یادداشت امروز است. در این یادداشت قصد داریم، با توجه به نتیجه نظرسنجی صورت گرفته در صفحه عصرزبان در شبکه اجتماعی لینکدین وضعیت سطح محبوبیت چهار زبان از شش زبان سازمان ملل متحدد بیندازیم.

زبانهای بین‌المللی محبوب

در سطح بین‌المللی از چند حیث می‌توان زبانهای محبوب را تشخیص داد. اول اینکه آن زبان چه تعداد سخنور دارد. به عنوان نمونه در رده‌بندی صورت گرفته در ده زبان اول دنیا از حیث تعداد گویشوران زبانهای چینی، اسپانیایی و انگلیسی رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار دارند. دومین روش این است که زبانهای محبوب را بر حسب اعتبار و نفوذ بین‌المللی آنها رتبه‌بندی کنیم؛ به عنوان مثال زبانهای انگلیسی، روسی، اسپانیایی، فرانسوی، چینی و عربی شش زبان سازمان ملل متحد هستند که مورد پوشش این سازمان قرار دارند. روشهای مختلف دیگری نیز برای این کار وجود خواهد داشت. اما سوای از این موارد، در یادداشت امروز به محبوب‌ترین زبان خارجی در ایران خواهیم پرداخت.

طبق نظرسنجی طراحی شده توسط کارشناسان عصر‌زبان در مخاطبین صفحه ما در شبکه اجتماعی لینکدین، چهار زبان انگلیسی، عربی، چینی و روسی مورد نظرخواهی قرار گرفت. از مجموع ۱۱۹۳ نفر شرکت‌کننده که تنها یکبار امکان رای‌دهی داشتند، به ترتیب زبان انگلیسی با ۹۱ درصد آراء، چینی با ۶ درصد آرا، عربی با ۲ درصد و نهایتاً روسی با ۱ درصد آراء کل نتیجه کار را رقم زدند.

محبوب‌ترین زبان خارجی در ایران

حتماً از خود می‌پرسید چرا در بررسی محبوب‌ترین زبان خارجی در ایران سایر زبانهای مهم همچون ترکی استانبولی، آلمانی، اسپانیایی، فرانسوی و غیره وجود ندارند. برای پاسخ به این پرسش بایستی متذکر شویم که هدف اصلی این نظرسنجی این بوده است که آیا تغییر رویکرد سیاسی حکومت‌ها در انتخاب زبان خارجی در میان مردم، تاثیر دارد یا خیر؟

علت این دسته‌بندی چیست؟

در پرسش دیگری نیز ممکن است بفرمایید، چرا این چهار زبان انتخاب شده‌اند. بایستی این دلایل را مطرح کنیم. زبان انگلیسی که بدون تردید زبان بین‌المللی فراگیر و مهم سطح جهان است و از مقبولیت خاصی در ایران و سایر نقاط دنیا برخوردار می‌باشد. زبان عربی نیز به این دلیل که در کشورهای حوزه خلیج فارس و جنوب ایران کاملاً زبان قالب محسوب می‎‌شود و نیز یکی از زبانهای رایج در سرزمین ایران و دین اسلام است، بایستی در لیست گنجانده می‌شد. دو زبان دیگر که چینی و روسی هستند، به دلیل تغییر رویکرد گرایش سیاسی ایران و تمایل به همکاری بیشتر با کشورهای روسیه و جمهوری خلق چین انتخاب شده‌اند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
خیلی بدبدمتوسطخوبعالی (No Ratings Yet)

نظرات